Vad jag menar om socker

Jag vill förtydliga mig själv.

Men jag menar ju att man säger ju att om alkohol och nikotin skulle uppfinnas idag skulle de bli olagliga. Det borde/skulle kunna skulle kunna vara samma sak med socker. Det är extremt beroendeframkallande och har utveckats till en av västvärldens farligaste grunder till en av våra flest dödande sjukdomar (fetma).
Alkohol skulle självklart vara förbjudet (typ som heroin eller nåt), skulle socker vara det? (Och då vet jag att vi behöver socker, men vi kan få i oss allt vi behöver av frukt etc, vi behöver inte sockret från sockerrör och sockerbetor som tillsatser i vår föda.)
Om det skulle vara såsom Sara säger att drog är för henne ett beroendeframkallande medel, som jag också tycker att det är, så skulle socker vara med på droglistan!!

Slog upp drog i Bonniers svenska ordbok och det står så här:
drog 2 [drå:g] narkotiskt medel; äv. sammanfattande om narkotika o. alkohol; råämne till läkemedel. || -en; -er

Vad är ett narkotiskt ämne då?!?

Slog upp narkot... i Bonniers svenska ordlista och fann följande:
narkoman person som har blivit beroende av narkotika, knarkare || -en; -er
narkomani sjukligt beroende av narkotika || -n el. -er
narkotika [-kå:-] (eg. plural av narkotikum, används numera vanl. som sing.) bedövande el. stimulerande ämnen som påverkar det centrala nervsystemet, främst hjärnan; skapar ofta beroende o. kan ge skador || -n
narkotisk [-kå:-] (be)dövande, sövande; rusgivande || -t

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0