Riktigt smarriga bärmuffins (Emmelis hallonmuffins)

Det här receptet hittade jag, såsom många andra av mina recept, på http://www.dagensmuffin.se Där kallas detta recept Riktigt smarriga bärmuffins då, men jag tänker bara på Emmeli när jag bakar dessa, för hon blev lite galen i dem första gången och jag fattade inte att de här muffinsarna kunde göra succé. Hihi!

Normalstora formar ca 12 portioner, eller ca 6 portioner i stora formar.


INGREDIENSER

2 ägg

2 dl socker

3 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl yoghurt/fil/mjölk
½ - 1 dl flytande margarin/drygt 100 g smält smör
½ dl kokosflingor
1 ½ dl blåbär, björnbär, hallon eller något annat

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt sedan vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Blanda med en slev.

Tillsätt yoghurt/fil/mjölk och margarin/smör. Blanda.

Tillsätt kokosflingor och bär och vänd ned detta i smeten.

Portionera i formar och grädda mitt i ugnen i 225°C ca 15 min. Om du har använt stora muffinsformar tar det förstås längre tid, kolla med en trästicka. Det är helt okej ifall de är liiite smetiga i mitten.

Tips!
Testa att använda smaksattyoghurt t ex (min favorit) "smultron/jordgubb" för att göra det ännu godare!
En gång använde jag grekisk yoghurt, den var ganska tjock och degen blev hård, då fick jag späda ut den med mjölk, så det är bara att testa sig fram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0